keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Äidin paino

          Aika monet parin vuoden sisällä synnyttäneet äidit tuskailevat painonsa kanssa ja olen pikkuhiljaa hiipimällä hiipinyt tähän joukkoon. En kuitenkaan ihan silä "perinteisellä" tavalla, sillä en ole millään lailla huolestunut raskauden jälkeen vyötärölle jääneistä kiloista. Päin vastoin, oma ongelmani on se, että painoni vain tippuu ja tippuu.
           Olen jo puolisen vuotta sitten havahtunut siihen, etteivät vanhat vaatteet istu enää kovin hyvin päälleni. Lähes kaikki ennen raskautta hankkimani housut lököttävät vyötäröltä ja takapuolesta, eikä oikein mistään tunnu löytyvän naisellisia muotoja. Kolme kuukautta synnytyksen jälkeen painoin saman verran, kuin ennen synnytystä ja paino on siitä vain jatkanut laskemistaan. Minulla on ollut vuosia periaate, etten käy kotona vaa'alla, enkä ylipäätään halua tietää painoani. Eilen tein poikkeuksen, sillä halusin tietää, valehteleeko peili minulle. Olin täysin shokissa nähdessäni puntarin lukeman! Vaikka BMI:n mukaan olen ihan normaalipainoinen, juuri minun kehoni ei toimi tämän painoisena parhaalla mahdollisella tavalla. Vuosia sitten painaessani pari kiloa vähemmän, kuin nyt, hormonitoimintani pysähtyi täysin.
           Parannuttuani vuosia sitten anoreksiasta ja bulimiasta paino on ollut minulle täysin yhdentekevä asia. Nyt kuitenkin minua on alkanut pelottaa, mihin tämä kaikki johtaa. Miksi en saa painoani pidettyä ja mitä vaikutuksia jatkuvalla painon putoamisella on? Vaikuttaako imetys? Olen koko ajan koittanut kasvattaa annoskokoja ja lisätä ylimääräisiä välipaloja päivään, mutta mikään ei tunnu auttavan. Toki osa painon putoamisesta on johtunut siitä, että lihasmassani on pienentynyt, mutta kun tilallekaan ei ole tullut mitään. Omasta mielestäni olenkin jo aivan liian laiha ja toivoisin saavani ihan rehellistä rasvaa kehoni suojaksi.
          Onko teillä muilla samankaltaisia ongelmia ja miten olette ongelman ratkaisseet?

-Massu

1 kommentti:

  1. Kannattaa mennä lääkäriin. Ei ole normaalia että paino laskee jatkuvasti vaikka syö ja elää samoin kuin ennen.

    VastaaPoista