sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

Ensimmäisen lomaviikon kohokohdat

Niin kuin lomalla yleensäkin, aika tuntuu kulkevan tälläkin kertaa hurjaa vauhtia. 1/4 virallisesta kesälomastani on jo ohi ja pian alkaa iskeä "lomapaniikki". Kaikkea pitäisi tehdä ja ehtiä, kaikkialle pitäisi mennä ja kaikkia tavata.
        Ensimmäinen lomaviikkoni (tai lomaviikkoMME, koska H viettää sitä kanssani) kului lähinnä H:n isän pillin mukaan. Hän nimittäin saapui tiistaina päivällä bussilla luoksemme Päijät-Hämeestä. Appeni ei ole kertaakaan ollut meillä kylässä ja nytkin häntä oli vaikea saada luoksemme. Kierrätimme appiukkoa ympäri maakuntaa kolmen päivän ajan käyden mm. vanhempieni luona maalla, H:n tädin luona Naantalissa ja H:n enon ylläpitämällä kirpputorilla. Kahlasimme läpi myös osan Turun keskustan vanhojen tavaroiden liikkeistä, sillä H:n isä on intohimoinen vanhojen puukkojen keräilijä. Appiukkoni on hyvin seurallinen ja puhelias mies, jonka läsnäoloa ei voi olla huomaamatta. Toisia hänen esiintymishalunsa saattaa kovastikin ärsyttää, mutta minusta se on vain hellyyttävää (tämä johtuu ehkä siitä, että näen appiukkoani aika harvoin...). Appeni lähdettyä aikaisin perjantai-aamuna koti tuntuikin yhtäkkiä kovin hiljaiselta paikalta.
           Näinä parina "apettomana" päivänä olemme H:n kanssa ottaneet aivan rennosti ilman ennakkosuunnitelmia. Eilen käväisimme Manhattanin kirpputorilla. Tai paremminkin minä kävin, sillä H vain heitti minut kirpputorin oville ja lähti itse huinimaan jonnekin muualle. Olisin voinut samalla käydä Lastenkirppis Pikku Siilissä, mutta se oli menossa vartin sisällä kiinni. Niinpä tyydyin vain Manhattanin kirpputorin tarjontaan. Mitään ei tarttunut käteen, vaikka muutama kivanoloinen lastenvaate löytyikin. Ne oli kuitenkin hinnoitelu auttamattoman kalliiksi, enkä ihan omiin periaatteisiin nojaten voinut kyseisiä vaatekappaleita ostaa. Kirppistelyn jälkeen kävimme keskustassa jäätelöillä italialaisessa jäätelökahvila Nuvolessa. Heidän pistaasijäätelönsä on aivan T-A-I-V-A-A-L-L-I-S-T-A! Jos siis asut tai eksyt joskus Turun keskustaan, käy ihmeessä tutustumassa Nuvolen jäätelövalikoima! Annokset ovat toki aika tyyriitä, mutta jokaisen euron arvoisia!
             Tänään lähdimme extempore-retkelle Naantaliin, jossa istuskelimme jonkin aikaa satamassa nauttien ihanasta auringonpaahteesta. Koska emme halunneet heti palata takaisin kotiin, päätimme jatkaa matkaa Uuteenkaupunkiin. Edellinen Uudenkaupungin reissumme kun meni hieman harakoille järkyttävän kaatosateen vuoksi. Otimmeki nyt revanssin ja tutustuimme hieman paremmin kaupungin keskustaan. Kävimme nappaamassa kaupasta jäätelöt (olenpas tänä kesänä syönyt harvinaisen paljon jäätelöä...) ja istahdimme joen varteen. Uudenkaupungin keskusta on täynnä ihania vanhoja taloja, jotka henkivät kalastajakylän tunnelmaa. Emme kuitenkaan voineet jatkaa käyskentelyä loputtomiin, sillä oloni meni äkkiä aika tukalaksi. Vatsaani alkoi sattua ja kivistää ja kävely tuntui hyvin ilkeältä. Lopulta oli parasta lähteä kotiin.
               Näiden maakuntaretkien ohella olemme viettäneet "ihan tavallista arkea". Tavallisesti töissä käydessä monet kodin askareet saattavat aiheuttaa minussa suurtakin ärtymystä, mutta nyt olen oikein mielelläni mm. siivonnut, tiskannut ja laittanut ruokaa. Tuntuukin ihan kivalta totutella tämänlaiseen kotiarkeen, sillä vauvan kanssa tulen joka tapauksessa viettämään aika paljon aikaa kotona.
                Ensi viikoksi on luvassa kaikenmoista puuhaa. Minun täytyy käydä työpaikallani iskemässä nyrkkiä pöytään, sillä heiltä päin ei ole lähetetty Kelaan tarvittavia palkkatietoja. Käymme myös H:n kanssa H:n serkun luona katsomassa lastenvaunuja, jotka mahdollisesti ostamme. Keskiviikkona eräs ystäväni tulee kylään muutaman kuukauden ikäisen esikoisensa kera. Perjantaina lähdemme Tampereelle tavaten ensin serkkuni. Serkultani jatkamme matkaa H:n äidin luokse Tampereen lähelle. Lauantaina suhaamme jälleen Tampereelle viettämään H:n veljen tyttären syntymäpäiviä. Että kyllähän tätä menoa ja meininkiä tässä vielä riittää, vaikka maha alkaakin hieman rajoittaa kulkemista.