lauantai 5. heinäkuuta 2014

Huonot unet

        Voi, miten odotinkaan lomille päästessäni pitkiä yöunia ja lepohetkiä. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että selkäni on tehnyt nukkumisesta melkoista tuskaa. Illalla nukkumaan mennessä jo hieman kiukuttaa tietäessään, mitä on taas edessä. Unen tulo kestää, sillä sopivan asennon löytymiseen menee hetki. Kykenen tällä hetkellä nukkumaan ainoastaan vasemmalla kyljellä, mikä taas ei ole minulle lainkaan luontaista. Ennen raskautta olen tottunut nukkumaan kaikissa muissa asennoissa: selällään, vatsallaan, vasemmalla kyljellä, jopa sikiöasennossa vatsallani. Nyt minun on pitänyt totutella aivan uuteen asentoon. Sen lisäksi, että nukahtaminen on vaikeaa, olen lomani aikana alkanut heräillä jokaisena aamuna jo n. klo 04.00-05.00 juimivaan selkäkipuun. Jos olen jostain syystä käännähtänytkin vasemmalta kyljeltä johonkin toiseen asentoon, heräily alkaa jo huomattavasti aikaisemmin. Olenkin joutunut vuoraamaan itseni isoilla tyynyillä yön ajaksi minimoidakseni asennon muutokset, sillä muuten pyörisin sängyssä aivan holtittomasti. Toisen tyynyn asetan selkäni taakse, jotta en kellahtaisi aivan selälleni.
Tyynymuurit
Kohtuni alkaa olla jo sen verran kookas, että selällään nukkuessa se painaa tärkeitä verisuonia aiheuttaen pahoinvointia. Toinen tyyny on edessäni, tarkalleen ottaen jalkojeni välissä. Päälimmäisen, eli oikean jalan koukistan tyynyn päälle ja vasen saa levätä suorana tyynyn alla. Saatan myös "nostaa" vatsani tyynyn päälle, jotta sekin saisi hieman tukea.
Tyynyjen asettelu
Asento korjaa hieman kehon mutkia helpottaen kaikkein pahimpia kipuja. Olen joutunut myös luopumaan pään alle laitettavasta tyynystä. Ilmeisesti kehoni on mennyt päänalustyynyn ansiosta vielä pahemmin mutkalle aiheuttaen kokovartalojumeja.
        Ainoa helpottava asia tässä tilanteessa on se, ettei minun tarvitse lähteä huonosti nukuttujen öiden jälkeen töihin. Saattaisin nimittäin stressata vielä enemmän unen laadusta ja määrästä, jos tietäisin joutuvani pärjäämään niiden kanssa vielä 8 tuntia töissä. Nyt voin helpottaa oloani totemalla, ettei minun tarvitse juuri nyt pystyä yhtään mihinkään. Voin halutessani ottaa päivän aikana vaikka kolmet lyhyet päiväunet jos oikei alkaa väsyttää.
         Olisiko kellään parempia ehdotuksia unen parantamiseksi?

-Massu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti